Chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu Chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu

Chuseok

Door: Erna Lemmen

Blijf op de hoogte en volg Erna

10 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Afgelopen maandag was het in Korea Chuseok. Chuseok is een belangrijke feestdag, de Koreaanse Thanksgiving. De Koreanen vieren dit feest samen met hun familie, waarbij ze lekker eten en hun overleden familieleden herdenken.

Wij hebben Chuseok als ‘toeristen’ beleefd. Voor ons waren het vooral een paar dagen vakantie, om met zijn vijven van elkaar en onze nieuwe stad en omgeving te genieten. Het begon donderdag op school, waar ik samen met een aantal andere moeders Songpyeon (rice cakes speciaal voor Chuseok) aan de kinderen en leerkrachten uitgedeeld heb. De meiden hadden ze eerder in de week tijdens hun Koreaanse les al een keer gemaakt en geproeft. Ik heb tijdens het evenement op school natuurlijk ook eentje geproeft. Het is niet mijn ding... Van ons allemaal trouwens niet.

Bart heeft vrijdag in de Chuseok file gestaan, op weg van werk naar huis. De Koreanen gaan tijdens de Chuseok vakantie massaal op pad, vooral naar hun familie. Dat betekent dat het in Seoul erg rustig is (relatief voor Seoul dan). Wij hebben dat ook gemerkt, in de metro bijvoorbeeld, maar ook op straat. De meeste restaurants en winkels zijn een paar dagen dicht. Wat ons wel verbaasde was dat het zaterdagmorgen in de supermarkt heel erg rustig was. We waren een beetje bang voor Nederlandse taferelen de dag voor Kerst, maar dat was zeker niet zo.

Deze paar dagen vakantie hebben wij de toerist ‘uitgehangen’. We zijn naar het Gyeongbukgung paleis geweest. Dit is een van de 6 paleizen in Seoul. Het staat met stip op 1 in de toeristische highlights van Seoul, en dat is niet voor niks. Een heel mooi complex, waar we een paar uurtjes rondgedwaald hebben. Daarna hebben we door Bukchon Hanok Village gelopen, een wijk in Seoul waar de Hanok, de oude houten huizen, te zien zijn. Een wijk met een hele andere sfeer dan bijvoorbeeld onze wijk Bundang.

Een dagje Korea Folk Village stond ook op ons programma, een combinatie van het openluchtmuseum in Arnhem en de Efteling in het klein. Leuk om te zien hoe de Koreaanse samenleving er vroeger uitzag en hoe de mensen hier vroeger leefden. Lisanne was erg blij dat wij niet ‘zo’n wc van vroeger hebben want ik wil niet in zo’n hokje in een gat in de grond plassen’. Het gedeelte met de attracties deed het natuurlijk goed bij de meiden. Het was wel een beetje teleurstellend voor Anouk en Jasmijn, want ze mochten een aantal attracties niet doen omdat ze te klein waren. De meetstok werd dan weer tevoorschijn gehaald, en nee hoor, het mocht niet. Op zich prima natuurlijk, maar het ging om attracties waar ze in Nederland best in zouden mogen zoals de rups. Gelukkig bleven er nog wel wat dingen over voor ze.

Het park in Bundang is erg leuk, met een speeltuin en een beekje om pootje te baden en dammetjes te bouwen. We zijn hier een middag geweest. Het zit vol met gezinnen die letterlijk hun bivak opstellen voor de middag. Tent mee, picknick mee, radio mee, kinderen die spelen, dutje doen in de tent, en dat allemaal gezellig met de hele familie.

De afgelopen dagen hebben we veel mensen in traditionele kleren gezien. Vooral de dames en meisjes hebben prachtige jurken aan met wijdvallende rokken en sprekende kleuren. Dat leverde bij onze meiden wel wat verlangende blikken op!

Wij vonden het bijzonder om een beetje mee te maken wat Chuseok betekent voor de Koreanen, en wat het betekent voor de samenleving. Het dagelijkse leven ligt even stil, en de aandacht is volledig voor de familie. Ook al was het voor ons natuurlijk anders, wij hebben deze dagen wel bewust als gezin doorgebracht en met z'n vijven beleefd.

• 10 September 2014 - 14:27

Leinie En Gerard:

Hallo luitjes in Seoul,
    Met veel belangstelling lezen wij jullie verslagen.
    Heel leerzaam ook.
    Groetjes van Leinie en Gerard ui Beesel

• 13 September 2014 - 18:22

Mama.:

wat weer een mooi verslag.
    we kunnen wel zien op de foto,s dat jullie het naar de zinhebben.
    wat hebben ze daar mooie kleurige kleding aan.
    wie weet zien we dat ook wel als we op bezoek komen.
    heel veel liefs.mama.