Chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu Chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu

Chuseok

Door: Erna Lemmen

Blijf op de hoogte en volg Erna

01 Oktober 2015 | Zuid-Korea, Seoel

‘Wat ga je doen met Chuseok?’ ‘Hebben jullie plannen?’ ‘Gaan jullie op reis?’ ‘Jullie naar familie?’

Dit zijn de vragen waar vorige week elk gesprek mee begon. Afgelopen weekend was het namelijk Chuseok, de Koreaanse Thanksgiving. Samen met Lunar New Year de belangrijkste feestdag in Korea. Zondag was DE dag, maar de meeste winkels en restaurants waren zaterdag al dicht. Er komt dan namelijk een echte uittocht op gang.

Koreanen vieren Chuseok met hun familie, iedereen gaat op reis om naar de familie te gaan. Er wordt uitgebreid gegeten. Maar voordat er gegeten wordt worden de voorouders geeerd. Een tafel gevuld met eten staat klaar, met foto’s van de overledenen op de tafel. Voor de tafel ligt een kleed waarop geknield en gebogen (met het voorhoofd op de grond) wordt. Mannen moeten 2 keer buigen, vrouwen 4 keer. Vrouwen dragen een Hanbok, de traditionele jurk. En er wordt Songpyeong gegeten, kleine rijst cakes.

Het merendeel van de Koreanen moet op reis om naar familie te gaan. Dat betekent files, ellenlange files. Snelwegen staan helemaal vol, op zaterdagochtend om te vertrekken, zondagavond om weer terug te komen. Op het 10-uur-journaal zondagavond werd aangegeven dat de verwachting was dat de files pas om 3 uur ’s nachts opgelost zouden zijn. Je zou ook met de trein kunnen gaan. Maar dan moet je wel je ticket kunnen krijgen. De tickets voor het Chuseok weekend konden op 1 en 2 september geboekt worden. Binnen 10 minuten zijn alle tickets uitverkocht, je moet er dus snel bij zijn op het moment dat de verkoopt start. De spoorwegen komt de mensen wel tegemoet, een aantal dagen van te voren kun je al oefenen met het boeken van de tickets.

Mensen geven elkaar cadeaus. Niet zomaar een cadeautje, nee, een doos. Een luxe cadeaudoos met bevroren vis, of gedroogde vis, of aardappels, of paddestoelen, of noten, of olie, of sauzen, of smac (is een duur luxe product hier), of mango's, of badschuim, of sokken, of..... kan van alles zijn, zolang het maar een luxe doos is ingepakt met stof en linten.

Wij hebben bewust gekozen om met Chuseok thuis te blijven en niet met de auto op pad te gaan. Die les hebben we vorig jaar geleerd. Het was heel rustig in Seoul. We hebben nog nooit in zo’n lege metro gezeten. Op straat was het erg rustig, veel restaurantjes waren dicht. Bart was, zoals iedereen, maandag en disdag ook vrij. Wij hebben genoten van een lang weekend samen. Van de rust in de stad, van Dongdaemun Design Plaza (waar een super tentoonstelling van Andy Warhol was), van een relatief rustig Lotte World (een pretpark met een heel groot indoor stuk van 5 verdiepingen), van het mooie weer en van een prachtige plek vlak bij ons. De meiden mochten maandag kiezen wat we gingen doen. Het werd kanoeën. Het bleek zo’n mooie plek te zijn, en zo’n leuk bergdorpje dat we spontaan besloten om te blijven. We hebben een hotelkamer geboekt, we hadden toch voor iedereen reservekleren mee en een tandenborstel was zo gekocht. De volgende dag hebben we een mooie bergwandeling gemaakt, in het dorpje gekeken, en op een quad gereden.

Voor ons was Chuseok een heerlijk lang weekend. Het heeft ons ook weer doen beseffen in wat voor bijzonder, mooi en interessant land we wonen.

(De foto bij dit verhaal is van de familie van een klasgenootje van Anouk. Wij mochten deze foto gebruiken, wat ik geweldig vind. Het laat heel mooi zien hoe Koreaanse families Chuseok vieren.)

• 01 Oktober 2015 - 14:25

Akke:

Het blijft toch een bijzonder land. En dat het dan zo rustig is in Seoul, is ook weer bijzonder. Heerlijk even een aantal dagen er lekker op uit. En zoals je zegt, een tandenborstel is zo gekocht. Ook in de file gestaan op de terugweg?

• 01 Oktober 2015 - 23:18

Gerie Mellema:

Mooi, ik had al mooie foto,s op fbi gezien . Het is en blijft genieten, nog even dan kunnen zwaantje en berend ook weer mee genieten. Veel plezier met elkaar

• 02 Oktober 2015 - 09:43

Zwaantje:

Het is steeds genieten van jullie mooie verhalen.

• 02 Oktober 2015 - 10:04

Leinie En Gerard:

Erg leuk al jullie verhaaltjes en met belangstelling kijken we uit naar weer een volgend relaas in jullie spannende land. Geniet ervan. Hopelijk doet het weer ook een duit in het koreaanse zakje. Veel plezier.