Sega OutRun Racing v2.0 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu Sega OutRun Racing v2.0 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu

Sega OutRun Racing v2.0

Door: Bart Lemmen

Blijf op de hoogte en volg Erna

07 December 2014 | Zuid-Korea, Seoel

September ’86. Let op, eigenlijk ga je veel te hard. Rechts inhalen dan maar. Net je voorganger niet aangetikt en van de weg geschoven. En belangrijker, net op tijd bij de poort voor de bonuspunten. Het is Sega Outrun racing computerspel op de Atari.

September ’14, het lijkt wel of ik een bezoeker in Sega OuRun Racing v2.0 ben! December ’14, nah, ik denk dat ik best wat rondes met maximale bonuspunten haal.

Het Koreaanse wegennet heeft veel bergtunnels en bruggen. Tunnels en bruggen hebben altijd doorgetrokken wegbelijning. Je zou kunnen denken dat dat betekent dat je niet van baan mag wisselen. Volgens mij is het meer een richtlijn. Zo van ‘als je met drie auto’s naast elkaar in deze tunnel wilt, dan heeft iedereen ongeveer zoveel plek als aangegeven met de lijnen’. Als je het zo bekijkt, is dat zo nu en dan inhalen in de tunnel helemaal niet raar. In ’86 was het de Sega OutRun regel: geen tijd verliezen en dus niet gas loslaten, niet remmen, en niet botsen. Nu is het de ongeschreven regel hier in Korea.

Eigenlijk is het onmogelijk om een boete te krijgen. Naast de weg staan duidelijk zichtbare borden. Zelfs zonder route geeft het navigatie systeem alle camera’s, politie controle posten, snelheidsradars en wat meer aan. Eerst met een klein icoontje dat over 1.2 km de snelheid 100km per uur is. Deze waarschuwing heeft een bescheiden ‘tudu tudu’ geluid – police control, denk ik dan. De volgende stap is dat het over 500 meter echt 100km per uur is. Dat staat dan met een scherm-vullend snelheidsbord in het iPad formaat navigatiesysteem. En je hoort een alarmerend ‘TUDU TUDU’ geluid. Je remt af van 120km per uur tot 100km per uur, bij voorkeur met een marge, dus tot 90km per uur. Boeien wie achter je rijdt. Je hebt het gehaald, moedigt een ‘tudelu-duuuut’ geluid je aan – lap completed, denk ik dan. In ’86 was het de Sega OutRun regel: maximale ronde bonuspunten halen en alleen voor politie remmen. Nu is het de ongeschreven regel hier in Korea.

Tuurlijk rijdt er ook echte politie rond, maar die rijden altijd met hun zwaailichten aan– net als in Sega OutRun. Hun sirene gaat aan als ze iemand achterna zitten, of naar een ongeluk gaan. Ik vraag me serieus af wie het is geweest om die Sega’86 regel tot officiële regel in Korea te maken.

On-board camera’s zijn erg populair in Korea. Het levert een lagere verzekeringspremie op, en veel youtube films. Even wat googelen en een PVV of Koreaanse mekju-soju (bier en schnaps) berekening, en de conclusie is dat het aantal relatieve ongelukken 'Nederland : Korea : Rusland' gelijk is aan '1 : 5 : 10'.

Pfoeh, ik ben gerust. Hoe m’n rijstijl ook zal veranderen of al anders is geworden. Camera’s zijn in Nederland nog niet populair. Dus eigenlijk telt dat stukje data niet. Je moet Korea met Rusland vergelijken. In Rusland is het aantal ongelukken twee keer zoveel per 1000 auto’s. Het kan dus erger. En vaak staat het verkeer hier in Korea echt stil dus zijn de ongelukken ook niet echt erg. Al lijkt het aantal malloten dat wil rijden waar jij nu rijdt toe als de snelheid afneemt.

Intussen ben ik wel gewend aan rijden in Korea. Rusland, dat is Sega OutRun v3.0. Benieuwd naar de regels daar….

• 07 December 2014 - 18:58

Berend Bossen:

Toen we in oktober bij jullie waren, had ik al een idee dat dit ongeveer de spelregels zijn voor verkeersdeelname. Ik herken Erna haar rijstijl en heb toen al gezegd dat ik grote waardering heb voor de wijze waarop zij (en waarschijnlijk ook jij Bart) din Seoel oor het verkeer navigeert. Jullie hebben je razendsnel de Koreaanse rijstijl eigen gemaakt.
    Het is wel weer een bevestiging van ons besluit om ook bij een volgend bezoek niet zelf te rijden, in weerwil van wat anderen (b.v reisbureau's) beweren.