Pepero Day - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu Pepero Day - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu

Pepero Day

Door: Erna Lemmen

Blijf op de hoogte en volg Erna

11 November 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Sinds een paar weken zien we de prachtigste creaties in de supermarkten, maar ook in tentjes voor de buurtwinkels. Torens van doosjes met koekjes en chocolaatjes. Torens in de vorm van torens, maar ook in de vorm van harten. Schappen vol met de lekkerste dingen. Maar vooral van die koek-stokjes met chocola er om heen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt...

En mijn nieuwsgierigheid is bevredigd: 11 november is Pepero Day! Een dag waarop je de mensen om je heen Pepero-sticks geeft. De koek-stokjes met chocola zijn er in allerlei smaken: melkchocola, witte chocola, tiramisu, aardbei, Orio. Schrijf een boodschap op het doosje, en geef het aan de mensen om je heen om te laten zien dat je om ze geeft. Inderdaad, een soort Valentijnsdag.

Er zijn verschillende verhalen over de achtergrond van Pepero Day. Er wordt gezegd dat de oorsprong ligt in twee middelbare scholieres die elkaar op 11 november de sticks gaven om elkaar te wensen dat ze dun en slank zouden blijven. Een ander verhaal is dat het juist op 11 november (11-11) wordt gevierd omdat de vorm van de Pepero sticks doet denken aan een 1.

Wat in ieder geval zeker is is dat Pepero Day het bedrijf Lotte geen windeieren legt. Lotte produceert de Pepero sticks. Zij gebruiken het verhaal van de scholieres om Pepero Day te promoten. Lotte geeft natuurlijk niet toe dat ze Pepero Day bedacht hebben vanuit commercieel oogpunt. Maar als je bedenkt dat Lotte 50% van de jaarlijkse omzet op Pepero Day genereert kun je daar aan twijfelen. Andere supermarktketens zijn ook begonnen met het produceren van snacks in de vorm van de Pepero’s. Maar Lotte is en blijft de onbetwiste marktleider.

De meiden hebben Pepero sticks gekregen van hun klasgenootjes. De juffen krijgen de Pepero sticks van de leerlingen. Ook geven mensen aan hun collega’s Pepero sticks, Bart heeft ze ook gekregen. En ik kon het niet laten, ik heb voor Bart en de meiden een doosje klaar liggen, die geef ik ze straks als ze thuis komen.

Pepero Day commercieel? Absoluut!
Pepero Day leuk? Ja, toch wel!

• 11 November 2014 - 07:50

Gerie:

Inplaats van st. Maarten hebben jullie weer iets anders, leuk hoor, mooi al die verhalen. Ik geniet ervan. Leuk dat jullie in december komen, oma verheugd zich erop.
    Blijf schrijven. Gr
    Gerie

• 11 November 2014 - 09:52

Leinie En Gerard:

Erg leuk en vooral leerzaam jullie verhaaltjes. Wat een fantastische ervaringen zullen de meiden ook opdoen. Blijf schrijven, wij zijn inmiddels weer met beide benen in Nederland aangeland en beginnen weer aan het dagelijkse ritme te wennen.

• 11 November 2014 - 12:56

Zwaantje Bossen:

En wij maar denken dat ze altijd zoveel snoep eten.