Het Koreaanse Automannetje - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu Het Koreaanse Automannetje - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu

Het Koreaanse Automannetje

Door: Bart Lemmen

Blijf op de hoogte en volg Erna

30 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Het Koreaanse Automannetje dat zich gespecialiseerd heeft voor niet-Koreanen

Als je het terrein op loopt, weet je het al en stel je jezelf de vraag … hoe gaat dit hier in zijn werk? Ik kijk naar boven naar de drie-verdieping-hoge gebouwen en zie allerlei neonreclames van autobedrijfjes. Van niet-bekende Aziatische merken als SM – wat voor Samsung Motors staat – naar bekende merken als Kia en Hyundai, en Europese merken met bekend logo maar met andere namen zoals Deutsche Motors voor BMW. Het zijn duidelijk alleen handelaren wachtend onder hun partytent of rondlopend met hun paraplu ter bescherming tegen de zon. Honderden auto’s, als op een parkeerplaats opgesteld, met een Koreaans bord voor het raam met kilometers, opties, jaar, en uiteraard geen prijs, en slechts met geluk een nummer van een eigenaar of handelaar. En niemand van de mannetjes die Engels spreekt. Na wat vragen wordt een tussenpersoon gebeld die wel Engels spreekt en specifiek aan non-native Koreanen verkoopt. Hoera, de zoektocht langs de auto’s kan beginnen…

Tegengestelde en niet-transparante belangen

Het zal wel aan mij liggen. Als je naast gewenst merk en type, een budget van rond US$ 7000 en kilometrage 30~60.000 km aangeeft, dan verwacht je niet dat je een vier jaar oude auto voor US$ 9500 met slechts 6.000 km op de teller aangeboden krijgt. Ik in ieder geval niet. Even later komt de ‘monkey out of the sleeve’ en blijkt dat hij dit wagentje van een hem bekend dametje te koop heeft staan en hem moeilijk kwijt krijgt, en denkt dat je hier toch wel in geïnteresseerd zou zijn ondanks je andere specificaties.
Eerder bleek dit al met de VW Golf 2.0 GTI die hij ons aanbood. Volgens mij toch net een ander modelletje dan de gevraagde Kia Morning. Je weet maar nooit met Europeanen moet hij gedacht hebben. Later geeft hij ook aan dat hij deze moeilijk verkocht krijgt, en dat hij weken op onderdelen uit Europa heeft gewacht voor de reparaties. Een Europeaan is dus een goede kans om deze Europese auto kwijt te raken.
Nogmaals de criteria doorgegeven wat weer opgevolgd wordt door geblader in een kontzakboekie waar alle auto’s in staan, en gebel naar de eigenaars/verkopers. In het Koreaans uiteraard. De Engelse samenvatting is dat links achter wat staat wat voldoet en een goede deal is.
We lopen verschillende auto’s voorbij die wel aan de criteria voldoen, maar die zijn dan waarschijnlijk van mannetjes waar niet mee te onderhandelen is, waar hij geen vriendjes me is, of waar hij te weinig eigen marge op de prijs kan zetten. Als je stopt en vraagt naar de prijs concludeer je dat de prijzen behoorlijk verschillen, tot wel 20%. Dan blijkt dat te komen door de opties – opties zijn heel belangrijk, koop geen basismodel is de boodschap – het precieze modeljaar, ongeluk-historie, en dergelijke wat allemaal of niet, of slechts in het Koreaans aangegeven is. Transparant is het allemaal zeker niet, niet aan welke toko de auto’s toebehoren, noch wat de vraagprijs is, noch wat de verhouding tussen koper, verkoper, en het mannetje is, noch wat zijn mening is en wat de Koreaanse mening is. Gelukkig heb ik m’n voorwerk gedaan en wel enig idee wat het mag en moet kosten.

De proefrit

Na bij een auto uitgekomen te zijn die voldoende aan de criteria voldoet en na wat gesprekken interessant blijkt te kunnen zijn, volgt de proefrit. Het mannetje belt wat af, krijgt een autosleutel van een uit het niets komende collega en perst zich tussen de strak geparkeerde auto’s door. Na het uit de rij rijden kan iedereen instappen en rustig rijden we het terrein af… de langzaamaan file in voor een testrit. Er wordt gestopt naast de weg, zodat mannetje en wat hem betreft toekomstige eigenaar van stoel wisselen. Na wat rijden wordt er aangegeven waar gekeerd kan worden, wat overigens nog niet eenvoudig is in een tegemoet komende niet stoppende stroom van auto’s. Tijdens het terug rijden volgt nog wat small-chat over kinderen, Korea, Hamburg, en de lokale Efteling waar je toch echt met de kinderen naar toe moet, zelfs al na 4 weken in Korea.
Eerlijk is eerlijk, goed wagentje, voor zover ik kan beoordelen in optrekken, remmen, en drempels rijden met max 40 km/uur. Ik merk op dat ik zie dat wielen en stuur niet goed uitgelijnd zijn, en maak daar een opmerking over. Omdat we alweer bijna bij de autohandelaar parkeerplaats aangekomen zijn wordt er weer van stoel gewisseld. In plaats van terug te rijden wordt er nog even bij een ander mannetje met een autobrug gestopt. Uitstappen en gepraat in het Koreaans, en instappen, hop verder naar een ander mannetje. Daar wordt de auto op de brug gezet en uitgelijnd en kun je vervolgens de onderkant van je auto keuren. Je auto…? Je hebt het nog niet eens over de prijs gehad.
Nadat alles klaar is wordt de auto teruggereden en weer in zijn rij geparkeerd. Daarna begint het spel en na aftasten of de interesse er nog is, ja, geef je aan dat de prijs nog te hoog is, met bijbehorende argumenten van collega input, andere websites, etcetera. Waarop natuurlijk een ander antwoord komt van marges, het frauduleuze van internet fake advertenties, en wat hij en zijn collega’s allemaal nog moeten doen en dat de prijzen in deze regio nou eenmaal hoger zijn. Na wat doordrukken wordt de eigenaar/handelaar gebeld, en gaat er na een lang Koreaans gesprek, met duidelijk wat moeite een aantal honderd dollar af van de prijs.

De deal is gesloten

Hoewel je nog niet expliciet akkoord bent, maar jij en het mannetje ook wel in de gaten hebben dat het mannetje niet nog een keer een zelfde aantal dollars met de prijs omlaag zal gaan, wordt je uitgenodigd hem te volgen naar zijn kantoor. Daar begint het mannetje te bellen en komt ineens met de vraag: Axa of toch de andere verzekeringsmaatschappij ? Enne, alleen Axa is zaterdags open. Wat een keuze. Axa dus. De afsluitlijn van Axa wordt gebeld, het mannetje regelt alles. Kennelijk zijn we het allebei eens dat de auto en ook de prijs de juiste zijn en de deal gesloten is. Ook registratie met de overheid voor belasting zal hij regelen, en hij geeft duidelijk inzicht in wat dit kost, en zal alles opsturen per post. Betalen met credit card heeft duidelijk niet zijn voorkeur vanwege extra kosten, dus we lopen samen naar de bank op de hoek. Lijkt me vreemd, omdat die gesloten zijn in het weekend, maar hij legt netjes stap voor stap uit hoe je bij Koreaanse bankautomaten van rekening naar rekening kan overmaken. Geld overgemaakt, auto van ons.
Terug naar de parkeerplaats heeft hij al de eigenaar/handelaar gebeld, want de motor draait, de extra papieren en de sleutel liggen op de bijrijders stoel. Thuis locatie in laten stellen in de Koreaanse navigatie, en weg zijn we en een bijzondere ervaring, en oh ja een Kia’tje, rijker.
Eerlijk mannetje wat mij betreft – ik raad hem aan – en onmogelijk om een auto zelf direct te kopen als je geen Koreaans spreekt, dat is duidelijk. Hoewel zijn looks een die van een handelaar zijn, draait het bij hem toch wel om mond-op-mond reclame om zijn business binnen te halen. Net als we van de bank terugkomen staat zijn volgende klant klaar, een Amerikaan, het spel begint opnieuw voor mijn mannetje, nu met een nieuwe speler…

• 30 September 2014 - 13:57

Gerard Van Stratum:

Zo beleef je nog ens wat. Kun je meteen bijschrijven in je boek met bijzondere ervaringen. Good luck.