Zoet - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu Zoet - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu

Zoet

Door: Erna Lemmen

Blijf op de hoogte en volg Erna

26 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Diep in mijn hart ben ik toch echt wel een zoetekauw. Chocola, koekjes, taart, toetjes... heerlijk! Maar sinds ik een half jaar geleden alle suiker afgezworen heb voel ik me een stuk beter. En het bijzondere, ik mis de suiker niet eens! De verleidingen zijn soms best wel groot, maar zonder moeite kan ik het weerstaan.

Tot het moment dat we in Korea aankwamen. Overal is zoet. De ‘coffee and dessert’ tentjes zitten letterlijk op elke straathoek. De vitrines liggen vol met cakejes en de prachtigste taarten. In Gangnam metrostation is een winkel met alleen maar snoep en chocola. Ook in de supermarkten zijn de overduidelijk zoete dingen ruim vertegenwoordigd. Ik heb zelfs stroopwafels gezien! De snoep, taart en chocola kan ik makkelijk laten liggen. Maar dan... brood, yoghurt, zelfs chips en aardappels zijn zoet!

‘Wat leuk om je te ontmoeten. Ben je al lang in Korea?’
‘Wij zijn hier nu 5 weken.’
‘Bevalt het? Kun je je weg vinden?’
‘We hebben het heel erg naar onze zin! Het gaat goed, we hebben onze draai al goed gevonden.’
‘En het eten, ben je daar al wat aan gewend?’
‘Het eten is erg lekker. Maar boodschappen doen is een uitdaging. En het is allemaal zo zoet...’
‘Ja, dat is wel anders ja!’
Waarop tips uitgewisseld worden over op welke website je gezond eten kunt bestellen, en waar je wat donkerder brood kunt vinden.
Een gesprek dat ik de afgelopen weken regelmatig heb gevoerd, waarbij de rollen inwisselbaar zijn.

Brood kopen is toch wel een hele grote uitdaging. Het brood dat het beste te krijgen is is van dat witte toastbrood. Er zijn genoeg bakkers (met prachtige namen als Paris Baquette, Tous les Jours, Paris Croissant), maar daar kun je vooral sandwiches en zoete broodjes kopen. Ze hebben wel wat donkerder brood, licht tarwebrood, maar dan betaal je 5000 won (3 Euro 50) voor 8 sneetjes. Dan komt toch de Hollander in mij naar boven. Toch maar eens de Koreaanse knoppen en instellingen van onze oven uitzoeken, en de uitdaging van zelf brood bakken aan gaan. Meel is in grote zakken te koop, alle ingredienten zijn te krijgen. Brood bakken zou moeten lukken, ik ben tenslotte een bakkers-kleindochter!

In de restaurantjes en bij de straatstalletjes hebben we al de heerlijkste dingen gegeten. Bulgogi (gemarineerd rundvlees in hele dunne plakjes), bibimbap (rijst met daarop groenten, vlees, rode peperpasta en een gebakken ei – ziet er geweldig uit met de verschillende kleuren), curry met kip, gefrituurde vis op een stokje, kimchi (gefermenteerde kool met pepers), en onze favoriet galbi. Je krijgt vlees dat je zelf op de bbq (geintegreerd in je tafel) klaar maakt. Je eet het gewikkeld in een blaadje sla, met allerlei groenten.

Onze eten-ontdekkingstocht is een een hele leuke. Voor de dagelijkse boodschappen is het een lastige, maar ook daar zullen we onze weg vast in vinden. We blijven ons in ieder geval vergapen aan de prachtige taarten!

• 26 September 2014 - 13:28

Leinie En Gerard:

Hallo Erna en de rest....,
    Leuk om jullie verslagjes te lezen, we genieten met jullie mee. Maar dan wel vanuit een heel ander deel van deze aardkloot, noord Amerika. Daar kunnen ze ook wat van zoetigheid hoor!

• 28 September 2014 - 20:32

Dicky Diekman:

Dag Erna, Bart en kinderen,

Erna, interessant om jouw verslagen te lezen.

We " reizen" met jullie mee door Korea.

Alle goeds en een goede tijd in Seoel.

Een hartelijke groet,

Gijsbert en Dicky Diekman

• 01 Oktober 2014 - 23:31

Janneke:

Leuk om te lezen!
    Maarre......bevindt de broodmachine zich nog op zee?!