Onze start in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu Onze start in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Erna Lemmen - WaarBenJij.nu

Onze start in Korea

Door: Erna Lemmen

Blijf op de hoogte en volg Erna

04 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Vier weken zijn we nu in Seoul. Vier intensieve weken met veel nieuwe, verrassende, onverwachte, leuke en soms ook niet zulke leuke dingen. Vier weken die in het teken stonden van het regelen van ons appartement, de huurmeubels, de aanvraag van de Alien Registration Card (ons visum), een bankrekening, een mobiele telefoon en nog veel meer. Vier weken waarin we onze wijk een beetje hebben leren kennen. Bundang, een wijk met heel veel restaurantjes, winkeltjes, koffietentjes (de ketens zoals Starbucks en Tom ’n Toms coffee, maar ook dat leuke kleine koffiebarretje aan de stoep) en winkels of restaurantjes waarvan we (nog) niet weten wat het is omdat het alleen in het Hangul (het Koreaans) geschreven staat. Er is nog veel te ontdekken, maar dat zal de komende twee jaar wel zo blijven.

Het leven in de grote stad bevalt ons wel. Als we de deur van ons appartementencomplex uitgaan lopen we zo een straat met restaurantjes in. Westerse restuarants en Aziatische restaurants gebroederlijk naast elkaar. De keuze is enorm. Wil je pizza, hamburger, curry, inktvis of een tradiotionele Koreaanse bbq? Het kan allemaal. Wil je naar de supermarkt, een fietsenwinkel, een kledingwinkel, een winkel met hele dure chique tassen of naar Daiso (de lokale Action)? Een paar minuten lopen en we zijn er. De metro is 5 minuten lopen, in 20 minuten staan we in Gangnam, midden in Seoul. Het voelt alsof de stad aan onze voeten ligt. Letterlijk, vanuit ons appartement op 30 hoog.

Maar ook is er de rust. We hebben een fantastisch uitzicht, niet alleen op een zee van flats (het doet me denken aan de zin uit het liedje ‘the concrete jungle’) maar ook op bergen. Bergen, ik word er heel blij van. Om naar te kijken, maar ook om in te wandelen – wat we al gedaan hebben en zeker nog meer gaan doen. En dan de rivier die onder aan ons appartementencomplex ligt. Naast de rivier loopt een wandelpad en een fietspad. Hier voel je je echt in de natuur. Het geluid van de auto’s is bijna niet meer te horen. Wel hoor je de vogels en krekels. Vissen in het water, eenden die rustig ronddobberen in de weerspiegeling van de hoge flatgebouwen, wuivend riet... Je vergeet bijna dat je in een voorstad van Seoul bent. Naast de rivier zijn ook parkjes met fitnesstoestellen (een duur abonnement op de sportschool is niet nodig) en vlak bij ons een kinderzwembadje. Daar zijn we afgelopen zondag geweest, de meiden hebben genoten. Maar helaas, het is september en dan wordt het water er uit gepompt. Jammer, want het is nog steeds zomers warm.

Voor Lisanne, Anouk en Jasmijn is dit de derde week op school. Korea International School (KIS), een grote internationale school met een mooie campus. Alle faciliteiten die je maar kunt bedenken: een voetbalveld, 3 sporthallen/gymzalen, een zwembad, 2 squashbanen, een theaterzaal, een kantine, een bibliotheek (met biebjuf die voorleest als de meiden met hun klas naar de bieb gaan, en waar je boeken mag lenen om mee naar huis te nemen). Maar ook hele lieve juffen en leuke klasgenootjes. De meiden hebben het heel erg naar hun zin op school. Ze stappen ’s ochtends blij in de schoolbus en komen elke dag met verhalen, leuke werkjes en nieuwe Engelse woordjes thuis. Anouk en Jasmijn zitten in Junior Kindergarten, ze zijn al flink met de letters bezig. De F van frog, fish en feather hangt al in de keuken. Lisanne zit in grade 1, waar ze bezig is met rekenen, lezen en schrijven. Elke vrijdag krijgt ze haar ‘poetry journal’ mee naar huis, met gedichtjes waar ze in de week mee bezig is. Op donderdag is Lisanne aan de beurt voor ‘show and tell’, moet ze een kleine spreekbeurt houden (mag ze ergens iets over vertellen of iets laten zien – haar nieuwe pop mocht vorige week mee naar school). Op woensdagmiddag gaat Lisanne naar de baking club (we hebben al geproefd van heerlijke chocolate chip cookies en scones) en op donderdagmiddag na school gaat ze zwemmen. Het maakt ons trots om te zien hoe goed de meiden het doen, hoe ze zich aanpassen, hoe flexibel ze zijn en hoe ze al snel hun plekje gevonden hebben!

Vier weken Korea... Vier weken al weer in een land en een stad waar een mix is van Westers en Aziatisch. Waar we onze draai beginnen te vinden, zeker nu we ons eigen plekje hebben en niet meer in een hotel wonen. Waar Bart het naar zijn zin heeft op zijn werk. Waar de meiden met heel veel plezier naar school gaan. Waar ik betrokken ben bij SIWA (Seoul International Women’s Association) en help de jaarlijkse bazaar te organiseren. Waar ik vandaag voor het eerst op school ga helpen. En waar we allemaal heel veel zin hebben in de tijd die voor ons ligt!

• 04 September 2014 - 11:22

Saskia :

Lieve Erna, woooooowww!!! Ik dacht "ik ga eens kijken of ik kan vinden op welk Brabants schooltje Erna momenteel werkt/vervangt." Onze Pabo-lichting blijft immers steeds op zoek naar een plekje! Kom ik opeens deze prachtige foto 's en verrhalen tegen. Wat ontzettend stoer dat jullie dit avontuur aan gaan. Ik zal je verhalen met plezier lezen. Liefs van Saskia

• 04 September 2014 - 16:20

Annemarie Legius:

Zo, Erna, wat een verslag.
    Het enthousiasme springt me tegemoet.
    Wat fijn, zo'n goede start en zo'n 'thuisgevoel'.
    Super.
    Groetjes!

• 04 September 2014 - 19:41

Mien Lemmen.:

Geweldig dat nu alles goed is, en jullie nu op een eigen plekje zijn. Groetjes en veel liefs.

Groetjes en veel liefs.
    Jan en Mien.

• 05 September 2014 - 09:09

Groep 1/2 C:

Hoi Anouk (en de rest natuurlijk),

Leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien.
    Vinden jullie het leuk om school?
    Is het heel anders dan in Nederland?
    Hebben jullie al veel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes?
    Is het leuk om op school te slapen?
    Wanneer komen jullie terug?
    Hier is het leuk op school. We missen jullie wel.
    Zien we jullie snel op skype?

Groetjes alle kinderen van groep 1/2C en juf Sanne

• 05 September 2014 - 11:16

Ko En Aly Hassing.:

Hallo fam.Lemmen.
    Heb jullie verhaal gelezen.
    Wat fijndat het met jullie allemaal zo goed gaat.
    We hadden al het een en ander gehoord van je moeder Erna,
    maar dat ligt nu even stil.
    We wensen jullie het allerbeste en geniet van jullie avontuur.
    Met een hartelijke groet van Ko en Aly Hassing.

• 07 September 2014 - 19:53

Zwaantje Bossen:

Wat fijn om jullie verslag in zuid Afrika te kunnen lezen.de wereld wordt zo wel klein.
    Liefs papa en mama.

• 18 September 2014 - 08:48

Irene Olthof:

Hallo familie (speciaal de kindjes),
    Wat leuk om dit allemaal te kunnen lezen. Ik vind het heel leuk om op de hoogte te blijven van jullie avontuur. Heel veel lieve groetjes van ons (Klaas en ik).